Saturday, 20 November 2010

- you read people's mind? Then, i prefer reading politic column in utusan -

Umpama kiambang bertaut tidak meluruh. Langsung tiada kena-mengena dengan situasi aku. Malah langsung tiada pula peribahasa tersebut wujud dalam sejarah peradaban bahasa melayu. Mungkin nanti ada orang akan ambil buat peribahasa, jadi nanti kamu cakap la yang kamu kenal penulis dia ye?


Psikik. Kuasa. Kuasa psikik.


Pernah kamu dengar pasal kuasa psikik? Yang boleh angkat barang tanpa guna tangan. Boleh baca fikiran orang lain. Iye. Baca fikiran orang lain. Macam kamu sibuk-sibuk tengok dalam cerita-cerita Hollywood tu. Kuasa psikik.


Kuasa ini. Aku rasa memang kepada orang yang berkebolehan. Talented. Macam door gift. Baru hendak masuk dan duduk makan lauk dah dapat hadiah. Sedangkan orang berebut-berebut nak gift, pergi kenduri, senang-senang terus dapat door gift. Tapi kuasa ini bukan bermaksud begitu. Maksudnya anugerah. Gifted. People with special ability.


Mungkin nanti yang tiada kuasa atau keupayaan seperti ini akan terasa. Terasa disisihkan. Mungkin. Siapa tahu.Bukan senang hendak dapat keupayaan membaca fikiran orang lain. Buat aku terasa sahaja. Aku mana pula reti baca fikiran orang lain. Sedangkan membaca tulisan bahasa Arab sahaja sudah susah. Tapi reti pula aku mengaji Al-Quran. Pelik benar. Tapi bukan pelik sangat. Sebab kebanyakan orang Malaysia dan Muslim pun macam tu kan? Kan?





Keupayaan membaca fikiran orang ini, aku banyak nampak pada orang Malaysia.





Lebih-lebih lagi atas jalanraya.



Sebab itu aku terasa. Sebab aku langsung tidak dapat membaca fikiran orang yang memandu kereta kemudian masuk simpang tidak nyalakan lampu signal daripada awal. Atau orang yang duduk lane kiri. Tiba-tiba masuk depan kereta kamu dalam jarak pembaris panjang 30cm harga 30 sen di koperasi Sekolah Kebangsaan Jalan 3, Bandar Baru Bangi. Tanpa nyalakan lampu signal.



Mana lah aku tahu. Aku tiada kebolehan membaca fikiran orang



Cuma ada.





Kelebihan termaki comel dalam hati. Dan mungkin menarik muka masam dan manja.








Oleh itu, lain kali nyalakan signal. Nanti aku terasa dan merajuk.








Sebab, sumpah aku tak tahu baca fikiran kau orang!













10 comments:

azeme said...

hahaha..mana bisa membaca fikiran orang kalau dibibir meniti bait2 lirik maher zain~

Miss Lullaby said...

En kamen..
Rasa nya org2 yg tba2 msk simpang tu pun mmg x reti nk bc fikiran org len..
sbb tu dia men rembat jer..
-hati2 memandu yer-

shawty said...

bak kata bro cndri la kn..
idup cm tayar,kdg ats,kdg bwh..nseb bek keta tsebut mluncur cpt,nsb bek gak bro slmt,klu x suma org kna visit wad kcmasan bkn visit blog bro..watchout yaw!! (^_^)

wekwek=? said...

gile ah tuan pnye blog nih.sempoi gle ayat.pmikiran mmg tahap dewa ah.thumbs up bro~~~

katunX said...

azeme : mana ada maher zain? mana?

miss lullaby : isk, dia tahu baca fikiran tu, sebab tu dia nak masuk dulu...isk

shawty : nasib baik kan? nasib baik tak masuk wad kecemasan, mesti cemas sahaja...

wekwek=? : eh?

Car Loan Calculator said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Lina said...

Hello there,

I’m Azlina from Universiti Sains Malaysia, Penang. I am currently doing a research on Malaysian Bloggers as part of my Masters degree in Social Science (Psychology). Your blog has been selected and I would sincerely be grateful if you can participate in my study. In this research, I am interested to understand more about your blogging experience. If you are indeed 18 years old and above, and willing to spend a few moments of your time to complete a survey to help with my research, please answer the questionnaire in the link below as soon as possible. If you have any questions or concerns about this survey, you may email me at scorpluto35@yahoo.com.

I sincerely appreciate your time and consideration!

http://www.kwiksurveys.com/online-survey.php?surveyID=IJNOIM_a20d967d



Azlina
scorpluto35@yahoo.com



please delete this after done, thanks

shawty said...

uhuk~
cepat la update~
dh lama xbt senaman gigulut(gigi+gusi+mulut..

malaysia largest car classified said...

nice post!

proton used car Malaysia said...

How cool is that !
These are all great things