Monday 6 May 2013

- Menjadi manusia realist (yang Islamic)-

PRU13.

Bersengkang mata menonton skrin laptop kecil 13". Butang refresh ditekan macam butang lif yang ditekan laju-laju, dengan harapan lif akan tiba lebih laju. Ya, memang tidak membantu.

PR kalah. Perghhh. Sedih tidak terkata. Ada perubahan dan peningkatan di beberapa negeri, tetapi hilang Kedah. Tidak mengapa, peningkatan kerusi parlimen tahun ini. Malas taip panjang, kopi tengah sedap ni. Sila baca sendiri keputusan. Uwekk (sambil menjelir manja)

Dalam cubaan menjadi realist. Aku cuba menolak sebarang khabar akan pengundi hantu, dakwat yang tidak kekal mahupun fesyen "black-out" yang semakin hangat beberapa jam ini. Politik bukan bermaksud kepartian semata-mata. Sebab, rakyat masih tetap rakyat. Amanah pemimpin itu untuk cuba memenuhi hak-hak kita. Itu mutlak. Dengan menolak ketepi sebarang ketidak-puas hatian akan kepincangan atau rasuah atau apa-apa sahaja yang berkaitan dengan penyelewangan hak-hak dulu.

Ini sudah PRU 13. Rakyat nampak makin matang. Mahu pembangkang, mahupun penyokong kerajaan.

Yang nyata 2008, Pak Lah gagal melonjak cemerlang keputusan. (pembawaan Islamnya bagus, Hadhari, tapi cuma lontaran kata-kata dan tiada essence yang kuat. Makin, tertendang. Eh, bukan disarankan meletak jawatan. Pemimpin juga mesti performance based. Baru-lah realistik.

PRU 13, nah, makin merosot, walaupun menang Kedah kembali dari pembangkang.

Aku agak rasa kurang adil kalau Najib bakal kekal kuasa. Aku tidak tahu langsung selok-belok politik atau pemilihan dalam parti. Cuma, pendapat jujur bercampur sweet-sweet gitu, mengatakan; on performance based, Najib tidak berbeza berbanding Pak Lah.

Maka penyokong UMNO, saya rasa matang dan adil. Maka berlaku adil lah. Kita perlu pimpinan baru. Yang saya nampak, Muhyiddin yang paling dekat menjadi pengganti. Mengapa tidak? Tidak nampak dia ada wibawa? Belum cuba lagi. Sekurang-kurangnya dia tiada masalah skandal atau kaitan dengan cincin berjuta-juta, kapal selam mahupun mengebom orang.

Saya pinjam kata-kata ISMA, bukahkah ini nampak seperti "Calon Muslim Berwibawa" dalam konteks kemenangan yang sudah tertulis milik BN?

Pemimpin yang Muslim, tiada skandal yang sangat berat pertuduhan. Isterinya juga bertudung, sudah cukup menjadi contoh (bagi konteks realist).

Entah. Saya cuma pemerhati. Nak mengundi pun terlepas daftar undi pos.

Lagipun, mungkin cuma kaffein yang singgah dalam sistem darah menarik saya menulis kembali setelah setahun lebih.

WAllahua'lam.




1 comment:

aimanr said...

ko memang gempak katun.. =)