Saturday, 15 November 2008

h i p o k r a s i ?



Hipokrit.
Hypocrite. hyp-o-crite.


Langsung tiada kaitan dengan hippopotamus mahupun konkrit. Cuma satu gelaran untuk manusia bermuka-muka. Bukan juga bermaksud muka dia banyak tetapi merujuk kepada sikap. Jadi jangan ajar yang bukan-bukan tentang perkataan hipokrit kepada yang belum tahu.


Aku selalu dengar perkataan ini. Banyak kali zaman sekolah berasrama dulu.


*Jangan hipokrit dalam tarbiyyah*


Oh, iye. Perkataan tarbiyyah memang betul. Bukan aku sahaja-sahaja mahu letak. Sekolah berasrama penuh agama. Jadi perkataan tarbiyyah sudah menjadi sebutan mulut aku sejak itu.
Sebab sekolah berasrama agama. Bukan semua betul-betul mahu ikut semua aktiviti yang diberi
di asrama.


Usrah. Halaqah. Liqa'. Tazkirah. Kuliah subuh, zohor, asar, maghrib, Isya'.


Jadi ramai yang buat. Tapi terpaksa. Aku akui. Kadang-kadang aku buat terpaksa. Susah mahu ikhlas sepenuh hati. Tapi aku buat juga. Sebab rasa hormat. Respect. Tapi bila aku ikhlas aku tidur. Ok, tipu. Memang aku kebanyakan masa aku tidur. Setiap usrah, halaqah, liqa', kuliah subuh, zohor, asar, maghrib, isya'.

Atas rasa hormat aku buat. Jadi adakah boleh dilabelkan hipokrit atas dasar hormat? Aku tak tahu. Bukan aku yang menentukan. Label hipokrit tetap bertempel. Aku bukan mahu. Kamus yang label begitu. Manusia yang cipta kamus. Jadi salahkan pencipta kamus.


Aku bukan baik. Tetapi bukan juga sejahat penjahat. Cuma nakal. Tapi bila ada masa perlu hormat, aku hormat. Ada masa tidak perlu nakal, aku tak nakal. Kadang-kadang sahaja aku tidak perasan.

Jadi hipokrit. Label atas aku.


Ada orang kata. Malas jadi hipokrit. Sudah memang nakal, tunjuk sahaja nakal itu. Daripada jadi alim tapi buat nakal juga dibelakang.


Bingung. Mungkin aku. Mungkin juga mereka. Hipokrit aku jamin tidak sedangkal itu maksud dia. Semua manusia hipokrit atas nama kamus. Manusia memang suka melabel orang lain. Mungkin aku juga termasuk dalam manusia itu.


Kadang-kadang baik depan orang tetapi nakal. Hormat. Jaga adab. Bukan hipokrit. Tegur orang buat silap, tapi sendiri buat silap itu, mungkin sebab sayang orang lain lebih daripada sayang diri sendiri. Mana kamu tahu. Kan?


"Semua perkara bermula dengan niat. Kan?"


Jadi, aku pun kurang pasti apa yang aku tulis. Mungkin sebab lapar tidak bermakan malam semalam.


*grrooooih..(bunyi perut)*


Ada sesiapa yang rasa tidak hipokrit dan hormat mahu belanja aku makan?


*garu kepala*




7 comments:

sharudin hashim said...

tarbiyyah?bagus2..walaupun xikhlas kn la ikhlas kan diri supaya pahala n keberkatan tetap dirasai bersama.tu sbb kita 'istikhlas' dulu masa kat sekolah..aku pun ngantuk gak ms liqa'..hehe

stranger said...

once a lecturer said, "if you have to be a hypocrite to abide by the rules, then be one".

i don't quite get it. do you?

atlast! there's an update. :)

katunX said...

sharudin : erk, adakah kamu yang tidur sandar di tiang itu? *sengih*

stranger : hem, kan sudah termaktub undang-undang bukan semua yang suka tapi ikut...jadi sudah jadi hipokrasi nature? kan? *garu kepala*

eh? update? *sengih*

gorie said...

eh? nak belanja makan? terima kaseh.

fara said...

ahh, hipokrit.
suatu perkataan yang sering dikaitkan dengan pelajar universiti.

oh well,
they're everywhere.

katunX said...

gorie : belanja? jomla, 8 hb Nov ni...*eh, dah lepas?*

fara : iye saya? cik cakap pasal saya ke? *sengih*

deynarashid said...

suke la entry ni. manusia mmg suka melabel manusia lain. tak semua orang boleh faham kite. tak semua org boleh terima kita. buat bodo sudeyy.. kuangkuangkuang..

"If you are honest and frank, people may cheat you – but you be honest anyway.

What you spend years building, someone could destroy overnight – but you build anyway.

If you find happiness, they may be jealous – but you be happy anyway.

The good you do today, people will often forget tomorrow – but you do good anyway.

You see.. in the final analysis, it is between you and Allah – it was never between you and them anyway."