Friday 27 March 2009

- 2 5 t a h u n -



25 tahun.


Tahun ini aku sedar aku akan masuk ke usia ini. Walaupun tarikh lahir aku lambat lagi, tapi tahun kelahiran itu tidak dapat langsung menafikan peningkatan usia aku.

Kalau orang kata aku nampak muda. Ya, masih muda pada usia ini. *ehem* Tapi cukup buat aku sedar zaman aku sudah lama berlalu saat tiada lagi budak-budak sekolah sekarang yang tahu cerita Gaban.


Iye, Gaban. Yang mampu menyeru naga seperti memanggil teksi.


Yang umur baya aku, kamu jangan pura-pura lupa. Atau mungkin kamu memang tak minat Gaban.


*oh, yang benar-benar tidak tahu, aku assume kamu muda sahaja*


Dah tentu bukan kamu bekas rakan sekuliah aku.


------------------------------------------------


Bulan lepas. Bulan Februari. Bulan dua.


Aku masih lagi di Malaysia. Pulang bercuti musim panas. Ke tempat yang sedia panas tetapi yang paling dekat dalam hati.


*oh sweet-nya*


*whatever*


Iye, aku pergi kursus 3 hari. Jangan tanya kursus apa. Tapi aku sangat-sangat bersyukur dapat pergi. Sebab aku sangat pasti ini bukan kursus-kursus zaman aku sekolah-sekolah dulu. Walaupun secara jujurnya pada awalnya aku memang terpaksa.

Sangat-sangat terpaksa.


Tapi akhirnya sangat-sangat suka.


*betul, aku tak tipu*


Oh, tapi bukan kursus kahwin. Kalau kursus kahwin, itu aku sangat-sangat suka dan kamu kali dengan tiga. Jawapannya kamu darab dengan tiga lagi. Dan sebut jawapannya tiga kali ulang-ulang.



------------------------------------------------


Bulan lepas juga adik sepupu aku pergi ke kursus yang sama. Dan dia baru 17 tahun. Aku hantar dia pergi dan pulang ke Shah Alam untuk 2 hari. Pagi ke petang.


Jadi, di lobi tempat aku santai. Lepak. Termenung. Lobi Hotel Concorde.


Saat aku duduk santai atas set sofa nampak lusuh Hotel Concorde itu, aku rancang mahu lelap mata. Sebab malam sebelum itu mata aku lelap lewat sebab aku pun tidak tahu kenapa. Ada beberapa orang budak sekolah duduk sekali di sofa itu. Tidak apa. Nasib baik lelaki. Kalau anak gadis mungkin aku akan kemerah-merahan seperti ditampar 5 kali di pipi ditambah pula dengan jerawat aku.

Iye, mereka berborak. Dan ya, aku turut dengar. Kerana gaya mereka berborak seperti mereka ingin berborak dengan semua orang dalam lobi itu mungkin. Tidak apa.


Walaupun aku terjaga. Aku langsung tidak marah.

Aku pura-pura lelap mata. Sebab aku memang sudah terjaga pun. Terima kasih juga kepada mereka.


Aku dengar mereka berbual-bual. Pasal shuffle. Shuffle.


Aku tahu shuffle kad. Tapi ini bukan kad. Ini pasal menari shuffle.


Sambil bercerita sambil buat gaya. Iye, aku buka sedikit mata aku mahu lihat. Sebab aku tertanya-tanya.


Sudah sepuluh tahun aku tidak balik ke Malaysia kah?



------------------------------------------------


Hotel Concorde.


Masih menunggu adik sepupu aku selesai kursus. Aku duduk atas lantai karpet lantai merah empuk hotel itu sambil menunggu adik sepupu keluar daripada dewan. Ada seorang budak sekolah sebelah aku. Cuma 15 tahun.


*dan lelaki, kalau gadis kamu tampar pipi aku bagi merah lagi. malu.*


Budak itu teman aku berbual. Iye. Bosan menunggu dalam lobi Hotel Concorde ini daripada 9 pagi sampai 7 malam. Dia pasang lagu daripada telefon bimbitnya.


*bunyi funky. ala-ala disco berkumandang*


Budak itu buka mulut bertanya.


"Kau tahu tak shuffle".


*geleng kepala aku* "Tak tahu, apa tu?"


"Dia tarian. Best jugak la"


*aku dengan kerutan di dahi bukan di perut* "Kau belajar ke tarian tu?"


"Tahu sikit-sikit la. Ada belajar."


Aku pun jadi keliru. Sedikit confuse.


Aku rasa mungkin saat aku duduk di Australia. Masa telah berlalu 3 kali ganda lebih cepat di Malaysia. Sudah tiada lagi kisah Gaban. Yang aku dengar cerita shuffle. Dah tak ada main gasing ke, police sentry ke. At least cerita pasal Ultraman ke.


*uh*


Aku sudah tua.



*sigh*


*sambil membuat gaya memanggil naga Gaban*




11 comments:

moon said...

datin suke tgk cite gaban tu. pas tu cite ultraman go. kalo cam tu datin pun tua jugala. tp datin rasa kamu lg tua. yosh!

Ms. Nuur said...

aha, shuffle! itu baru skool menengah. my student (skool rendah) shuffle dalam kelas. mmg bulat mata

ade macam2 jenis. yg paling digemari adelah shuffle kaki (xtahu ape name sebenar) tapi yg paling menarik, shuffle liquid (dari tangan meleret sampai ke tubuh sebelum merebak- rebak ke gaya lain)

blaja la shuffle, mesti rase muda kembali!

ps: tag team ng dua lagi joker, suboh n bizi, kelakar!! *ketawa hingga menangis*

katunX said...

moon : selain daripada itu Gaban juga mungkin sudah tua, jadi silalah Datin apply jawatan kosong itu...*eh?*

aqmaal : oh, tidak apa, cukup sekadar shuffle kad sahaja saudari...

lagipun sudah tua, kalau badan berliuk-liuk mungkin tergeliat sana-sini...

balqissy said...

oh. masih dengan tuakah? :D
mMm , tapi, jika diingat kembali, zaman sekolah menegah sudah jarang menonton otomen..jadi, encik silalah berbicara dengan pelajar sekolah rendah (drjah 1) pula selepas ini

katunX said...

balqissy : er, ar, darjah 1 iye...er, ar, betul juga...*peluh dingin*

gorie said...

hatta di melbourne sekalipun tidak pernah aku melihat budak-budak muda membuat melbourne shuffle.

bz said...

ouh..mengapakah anda tidak menalipon saya ketika di concot...bulih kite berbual2...

ps akmaal:tag team apakah?ingat ni gusti ke ade tag team?

Pakcik Luar Otak said...

Tagged!

katunX said...

gorie : mungkin saudara Hatta di Melbourne tidak tahu shuffle itu apa...

siapa Hatta?

bz : kan saya sudah menelefon, atas desakan keluarga anda ingin anda pulang ke australia, maka tidak sempat berjumpa...*eh?*

pakcik luar otak : *sambil masuk ke gelanggang untuk membuat chokeslam*

Ms. Nuur said...

ps bz: oh salah pilih ayat. bergandingan. tari menari

Anonymous said...

shuffle??zaman sy tiade tarian itu..tp ade satu tarian yg akan sntiasa subur diingatanku yg smakin tua..

"anak kambing patah kaki, anak kambing pandai menari"..(sila nyanyi smbil melompat2 bermain getah..berserta gaya ye..)

*tuanya sy..tp tetap muda berbanding mr katunX..walaupun kite sebaya..*