Tuesday 31 March 2009

s a y a - s e b i l a h - p i s a u - t a j a m




Tajam.



Itulah sifat-sifat saya. Saya berwarna oren, tidak besar dan tidak kecil. Sedang-sedang sahaja. Saya mampu mengeluarkan ketajaman saya dan menyimpan kembali. Sesuai dengan ciri-ciri keselamatan SIRIM.


Saya banyak terdapat dikedai-kedai menjual alat-tulis. Terutamanya alat-tulis untuk pelajar seni-bina. Di baju saya tertulis.


"Warning, extremely sharp blade. Handle with care."


Bahasa apa pun saya tidak faham. Maklumlah, saya tidak ke sekolah. Cuma tahu bahasa Melayu sahaja walaupun saya duduk di Australia.


*sigh*


--------------------------------------


Suatu hari.


Ada jejaka tidak tinggi dan tidak rendah, sedang-sedang sahaja macam saya datang membeli saya di kedai alat-tulis. Saya sangat gembira. Dengan senyumannya yang ceria, menampakkan wajahnya separa cute itu.


*blush*


Nasib baik saya masih straight. Kalau tidak mungkin saya akan jatuh cinta.Walaupun saya cuma dilabelkan $1.09, dia masih sanggup memilih saya.

Mungkin inilah saat paling bahagia dalam hidup saya.


*mungkin*


--------------------------------------

Di sebuah studio.


Setelah berapa lama saya di dalam bungkusan kertas putih, saya akhirnya berpeluang berkhidmat untuk tuan baru saya. Dia mengeluarkan saya daripada plastik. Di atas meja saya nampak, kertas-kertas, lukisan-lukisan yang entah apa-apa lagi dan sebuah komputer riba.

Ada sebuah kotak putih jernih. Di dalamnya berisi earphones. Saya pun tidak tahu apa itu tetapi nampak seperti tuan saya ingin menjodohkan saya dengan benda itu.


"Saya tidak mahu!!!"
jerit hati saya.


Tapi apakan daya, tuan saya nampak bertegas dengan keputusan ini. Dia merapatkan saya dengan kotak putih jernih itu dan mengeluarkan bilah saya yang bersinar dan tajam.


Saya muram. Suram umpama malam gelap tiada bintang. Bagai pungguk rindukan bulan. Saya pun main sebut sahaja. Kerana kan saya tidak pernah ke sekolah?


Perlahan-lahan tangan lembut tetapi jantan tuan saya digerakkan untuk saya ditemukan dengan kotak-putih-jernih-berisi-earphones itu.


Saya pun terfikir idea. Saya akan cuba melawan juga. Sedaya yang saya boleh.


*bunyi potongan saya pada kotak-putih-jernih-berisi-earphones*


Tuan saya terteriak kecil.


*saya sengih*


--------------------------------------


Saya berjaya melawan dan merobekkan baju tuan saya berharga AUD20 itu.


Tetapi saya salah-faham.


Rupanya earphones itu dijodohkan kepada komputer ribanya. Saya sangat kesal.


Sekarang sudah ada 2 lubang kesan robekan badan saya pada baju tuan saya. Baju hitam lengan panjang yang disukainya.


Saya kesal. Kesal sangat. Seperti sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Saya pun main sebut sahaja yang ini. Kerana kan saya tidak pernah ke sekolah?



Maafkan saya tuan.


Maafkan saya tuan.



*kata saya dalam hati*



*sigh*






4 comments:

bz said...

lagi bagus kalau si pisau merobekkan tangan tuannye yg separa cute tu sekali

gorie said...

tangan yang lembut tetapi jantan....
sangat risau dgn kenyataan tersebut.

Ms. Nuur said...

saya baru ingin membeli pisau. *risau

katunX said...

bz : maaf, saya sayang tuan saya...*kata encik pisau*

gorie : tidak apa, itulah tangan lelaki sejati...

aqmaal : pisau juga risau ingin dibeli kamu...