Thursday 30 April 2009

n y a h - b e k u a n ?




Aku ambil keluar ayam daripada peti sejuk. Atau peti ais. Tapi tiada ais. Jadi aku cuma cakap peti sejuk sahaja.



*keras*


Plastik bertulis Steggles, warna biru putih itu aku bawa ke sinki. Ambil mangkuk besar, buka pili air panas.


*berasap-asap sedikit*


Ayam, yang tadi keras mula lembut perlahan-lahan dengan tindakan kimia antara ayam beku dan air panas yang dinamakan defrost.




Penyah-bekuan.






"......................................."







Begitulah perasaan kaki dan tangan aku saat dilalukan di bawah curahan air shower suam-suam panas.



Macam ayam. Ayam beku.



Defrost. Penyah-bekuan.




*sigh*




Bukan mak nyah. Tapi, penyah-bekuaan.




Nampaknya....




*winter semakin hampir*





9 comments:

Ms. Nuur said...

katun = ayam ??? *menarik*

Awang Kapak said...

itu bukan tindakan kimia brader. kalau setakat defrost, itu heat transfer je.

itu tindakan fizik biasa saja. yang mana budak darjah 4 pun tahu buat

katunX said...

aqmaal : kan? kan? menarik kan?

awang muda : oh, terima kasih, patutlah aku punya subjek sains semacam bebal dahulu...

Anonymous said...

what is penyah bekuan?

katunX said...

anonymous : it's refering to defrost...dan ok, kenapa tiba-tiba aku bercakap bahasa inggeris?

Suboh said...

melbeourne sejuk ke? owh..

kat sini (Brisbane)x sejuk pon.. bese je.. muahaha

akhmaremily said...

pen- nyah bekuan
= pen katun bekuan
= katun = nyah

i blaja chemistry 101 dulu, pandai tak

Anonymous said...

oh ok.thanks. never heard of the word penyah before.heheh.

katunX said...

suboh : baik duduk malaysia kalau tak sejuk...*gelak*

akhmaremily : pandai sangat u ni...auwww...nyah suka...*kata seorang nyah di sebuah lorong*

anonymous : sama la kita, pun tak pernah dengar jugak...*eh?*