Monday 18 August 2008

- k i s a h l a m a -



Pada masa yang sedikit lampau. Klang.


Suatu pagi, di sekolah menengah berasrama penuh perut makan breakfast.

Saat sebelum loceng mula sekolah berbunyi. Aku sudah mengangkat beg galas 'Tropicana Life' yang berharga RM69.90 sebelum diskaun itu yang berisi buku-buku asas persekolahan. Datang awal sedikit ke sekolah. Aku sudah tidak sanggup diketuk-ketampikan di tepi pintu pagar kecil sebelah jejantas itu.

Tapi. Sebenarnya aku punya tujuan datang awal. Mahu jumpa cikgu Biologi. Bukan mahu tanya pasal anatomi. Tapi mahu tanya pasal laporan makmal. Yang aku rasa aku langsung tidak pernah hantar.

Selepas kenyang perut suka hati di dewan makan, aku terus menaiki jejantas yang betul-betul dekat dengan pintu pagar kecil itu. Maaf. Aku langsung tidak sempat kira berapa anak tangga. Tapi bunyi nafas aku yang semakin cepat jelas menunjukkan kemegahan mercu jejantas tertinggi di Kampung Jawa, Klang itu.

Aku melangkah, sederhana tetapi sedikit cepat. Sebab mungkin aku sempat jumpa guru Biologi itu sebelum perhimpunan pagi sekolah.


*mungkin* Bisik mulut aku.


Setelah melepasi dewan, dewan serbaguna, koperasi sekolah, kantin dan lagi dewan serbaguna, aku sudah hampir sampai makmal Biologi. Common sense kan? Cikgu Biologi dalam makmal Biologi. Kan?

Betul-betul depan makmal, gelanggang badminton terbuka. Atau mungkin sepak takraw. Aku sudah mula berjalan merentas gelanggang untuk ke tangga menuju ke kelas aku di tingkat satu.


*makmal biologi* kata aku dalam hati.


Saat aku yang sedang merentas gelanggang sekaligus melalui depan makmal Biologi, mendapati pintu makmal terbuka. Saat aku dapati pintu makmal terbuka, aku menjenguk daripada tengah gelanggang badminton itu. Atau mungkin sepak takraw. Saat aku menjenguk, kaki aku masih lagi melangkah. Sambil menjenguk sambil berjalan.


*tidak ada. Cikgu Biologi masih tidak sampai lagi.*


Saat hati aku berbisik ayat di atas, aku masih lagi menjenguk sambil melangkah. Saat aku menjenguk, aku menjenguk ke kanan sambil melangkah.


*bangggg(bunyi yang bergetar hasil hentakan tengkorak kepala manusia pada tiang besi)*


Saat aku melangkah, sesuai dengan bunyi di atas, aku terhenti. Kepala aku sedang bergetar pada frekuensi yang sama dengan tiang besi jaring gelanggang badminton itu. Atau mungkin sepak takraw. Pening. Sedikit sakit. Tapi tiang itu mungkin lagi sakit daripada kepala aku. Whatever.

Saat yang kelima selepas hentakan itu, spontan, aku pandang keliling. Sangat penting untuk kita memastikan tiada orang sewaktu kejadian itu berlaku.


*eh?*

Ada 2 orang pelajar perempuan, junior barangkali. Sedang terlopong memandang aku. Dengan mulut sedikit terbuka dan dahi sedikit berkerut. Semacam melihat suatu accident ngeri melibatkan bas dengan lori.


*peluh dingin mengalir di pipi*


Saat ke-10 selepas aku terpandang mereka, sedar-sedar aku sudah berada di tangga kerana berlari.


Aku sengaja mahu berlari. Bagi terembes sedikit peluh-peluh pagi selain peluh dingin. Whatever.


Dan.


Hari pun berlalu seperti biasa.


Dan.


*aku langsung tidak menghantar laporan Biologi*





14 comments:

Anonymous said...

haha..hilang separa cute kamu itu sebentar...

maruah lbeh penting dr laporan biologi ehh..haha

oh, aku patut suda ke kelas skang nih..huhu

Anonymous said...

huhu..aku pun patut suda ke kelas..ko tidak mengejut aku matley..ciss..

Anonymous said...

eik...bdk pompuan kisas kan jalan pandang bawah... hehe...

deynarashid said...

haha kesian kesian. nasib baik peluh dingin saje yg mengalir di pipi, bukan darah suam.

gorie said...

Sejati.

Hatta terhantuk akan tetapi masih kontrol, di depan junior perempuan apatah lagi.

Sejati.

Faisal Admar said...

hehe adoi la... mcm mana leh terlanggar tiang lak neh... tu ler... asyik menyusun ayat utk blog sambil berjalan... kan dah kene!

hmm submit lar bio tuh... kang result teruk kang hehe :)

Anonymous said...

wahahahaha!!! itu saje yang mampu aku katakan

katunX said...

matley : nasib baik biologi tidak gagal..

kalau tidak...

bizi : berbual pula sesama housemate ye?

bocah cilik : junior jalan pandang aku...kot?

sofea rush : darah suam mengalir bila bulan purnama..

*eh?*

gorie : siapa suruh junior perempuan itu melihat sambil terlopong..

nasib baik tiada kacang di tangan..

faisaladmar : sudah terlewat, kejadian biologi itu sudah berlalu 7 tahun yang lampau...

tunazlan : takpe, janji junior tu pandang aku..

*eh?*

bluecrystaldude said...

Alah.. apesal tak time lari dari tangga tu, terus terjatuh tangga sekali? baru ar dramatik sket. haha

Anonymous said...

penjelasan : gelanggang itu adalah gelanggang sepak takraw.. tempat berentap di kala petang hari..huhu

Anonymous said...

mawi masih ingat tempat kejadian....tidak perlu penjelasan.kamu pasti ader pengalaman peluh suam di situ juga..ahaha

sepigegar said...

patutlaa...

katunX said...

bluecrystaldude : kalau macam itu, aku takut junior itu langsung tidak dapat melupakan aku..

mawi : oh, sepak takraw rupanya..eh? macam mana ko tahu aku sekolah mana?

mks : barangkali mawi kebetulan melalui sekolah aku..

*lalala...*

sepigegar : patutla la la la...

achmal said...

kaber baek punyer anda ye :P