Tuesday 12 August 2008

- p i c k - u p l i n e -



Aku faham, lelaki perempuan. Magnet.


Lelaki akan cari perempuan dan sebaliknya. Melainkan ada manusia vice versa atau paranormal yang sampai sekarang aku tidak dapat singkapkan realiti kehidupan sebenar manusia sejenis.


*tidak mengapa*


Ini bukan perihal mereka. Ini juga bukan bukti aku tidak kisah. Cuma akal singkat dan kemalasan jari-jemari ini sukar hendak menterjemahkan kisah, coretan lebih panjang pasal mereka. Akal dan jari mulus aku buat masa kini lebih kepada manusia lurus. Straight.

Aku faham.

Lelaki akan sentiasa cuba mencari teknik-teknik dan ilmu-ilmu yang berkesan untuk memikat perempuan. Seperti teknik cik-adik-jalan-sorang-ke atau cik-adik-sekarang-pukul-berapa. Itu cerita lama. So yesterday kata Hilary Duff.


*oh, ya*


*aku dengar lagu Hillary Duff.......* *ehem*


*Itu dulu ok?*


Tolak satu markah aku untuk manusia cool. Whatever.

Jadi aku perasan, tua, muda, miskin, kaya, berupa, berpura, asalkan mereka lelaki, pasti akan mereka-cipta ayat-ayat yang super-power untuk memikat kaum hawa, wanita, perempuan, gadis, awek, Hillary Duff.


*oh, ok*


*Hillary Duff lagi. Whatever*



Jadi mereka universal-kan ayat-ayat yang super-power ini dalam lingua-franca inggeris. Pick-up line.

Maka secara logik akal atau common sense, taktik atau teknik lama pick-up line yang dulunya
teknik cik-adik-jalan-sorang-ke atau cik-adik-sekarang-pukul-berapa, sepatutnya akan lebih maju dan lebih advance daripada dahulu.


*sepatutnya kan?*

-----------------------------------------------------

Musim panas lampau. Satu musim yang hangat.

Ladang, farm. 3 jam daripada bandar Melbourne. Sudah hampir beberapa 2 minggu aku mastautin di situ sempena mencari sesuap rezeki Australian Dollar.

Aku pusing. Pusing kepala pandang sekeliling. Semua Asian.

Mana orang Australia mahu kerah tenaga usahakan ladang. Masih banyak lagi kerja glamour di supermarket atau pusat membeli-belah.

Semua jenis ada. Korea, China, Taiwan, Hong Kong, India, Jepun. Lelaki dan perempuan. Tapi, majoritinya orang-orang Korea. Makanya, golongan Malaysia terus menduduki carta warga minoriti. Termasuk aku.


*asing*


Semua bercakap bahasa masing-masing. Tambahan pula, kalau kamu tidak percaya, orang Malaysia yang paling pandai cakap bahasa inggeris. Betul. Aku tidak tipu.


*sebab aku orang Malaysia itu.*


*kenapa?*


*tak percaya?*


Aku pun tak percaya.

----------------------------------------------------


Ada seorang gadis Jepun. Yuka. Yuka Sato.


Bagi aku biasa saja. Sedikit ranggi. Dressing bergaya. Ala-ala Avril Lavigne Jepun.

Pertama kali dia sampai di ladang. Wow. Muka make-up dan bercelak atau bermaskara. Serupa Avril Lavigne Jepun. Betul. Aku tak tipu. Tak tenteram jejaka Korea di ladang itu dibuatnya. Tetapi bukan aku. Bagi aku biasa saja.


*betul*


*biasa saja*


--------------------------------------------------


Lunch.


Lepas pulang dari ladang. Aku seorang. 2 orang lagi teman senegara pulang sebentar ke bandar Melbourne. Ada urusan katanya. Whatever.


Makan seorang.


*damn*


*bosan*


Ada orang duduk sebelah aku. Di meja makan panjang seperti kantin sekolah. Dalam dapur kongsi untuk kediaman pekerja ladang. Yuka. Yuka Sato. Gadis Avril Lavigne Jepun. Daripada banyak-banyak meja, dia duduk sebelah aku. Sedikit terkejut saat dia lontarkan suara menegur.

Bagus. English dia bagus. Aku tak terasa susah berbual. Wajahnya tanpa make-up tebal, celak atau maskara hitam memekat nampak biasa.


*dia biasa-biasa sahaja*


*betul*


*aku tak tipu*


-----------------------------------------------------

Dalam bilik air. Bilik air kongsi accomodation ladang.

Ada seorang mamat Korea. Tak tinggi sangat. Aku bawa berus gigi berbekal secalit ubat gigi atas berus yang sudah mula merosak berkat gosokan mesra setiap hari. Aku tegur.


*hi*

*hi*
dia balas.

*where are you from?*

Dia angguk. Mungkin tak dengar. Aku sangka baik.

*where are you from?*

*yes*
dia jawab.

Aku sedar. Aku faham sesuatu.

*bye*

*bye*
balas dia.

Dia cuma tahu, hi, hello, good morning, good night, bye. Jadi kamu faham betapa bertuahnya menjadi warganegara Malaysia yang mengambil matapelajaran Bahasa Inggeris seawal tadika sehingga ke universiti.


*faham kan?*

--------------------------------------------------


Yuka. Yuka Sato.

Dia beritahu aku dia tak suka memasak. Menu ruji dia nasi goreng telur.

Dia masak nasi goreng pun kadang-kadang terhangus. Ini dia yang cerita pada aku. Dan yang aku pernah lihat sendiri.

Jadi amatlah mustahil kalau hendak katakan gaya dia memasak umpama chef yang mempunyai super-duper skill dan bakat yang tinggi. Memang mustahil kan kalau mengikut tafsiran common sense manusia biasa.

Lunch pun dia hanya makan buah. Percuma. Ladang buah equivalent dengan buah percuma. Diet katanya.


-------------------------------------------------


Suatu petang. Dapur kongsi. Suatu musim panas lampau.

Aku punya tugas memasak. Lagipun aku seorang. Jadi sudah jatuh hukum wajib untuk memasak dan mengisi perut sendiri. Logik biologi manusia.

Dapur itu ada empat tempat masak standard yang mempunyai empat nyalaan api setiap satu.


*damn*


Sungguh sukar cuba menerangkan mengenai gas stoves. Aku masak di sebelah kanan. Lauk ayam masak merah itu sedang dalam proses pembuatan. Yuka. Yuka Sato. Dia masak nasi goreng dia di sebelah aku. Sebelah kiri.

Aku diam. Tidak berbual. Perut lapar. Yang penting ayam masak merah ini harus diselesaikan secepat mungkin. Mungkin lebih pantas daripada Iron Chef.

Tiba-tiba, datang seorang jejaka Korea. Rambut sedikit perang. Bertindik sebelah telinga. Dia pergi ke arah Yuka. Yuka Sato. Aku perasan, si jejaka ini sudah lama memerhatikan Yuka. Daripada saat sebelum dia tegur aku saat lunch lagi. Aku pernah nampak mereka berbual. Aku tidak kisah sangat.


*dia kan biasa-biasa saja*


*betul*


Jejaka itu melangkah gagah. Berdiri di tepi Yuka. Saat dia sibuk memasak nasi gorengnya. Satu-satunya masakan kemahirannya. Tiba tiba....


*aku tergelak sambil memasak*


*it's really make my day*


---------------------------------------------------


Pick-up line.
Merujuk kepada ayat memikat. Panggilan dalam bahasa Inggeris. Ayat mengorat dalam bahasa ibunda Malaysia. Bukan "mengangkat ke atas garisan". Itu direct translation. Jangan amalkan selalu.

Seperti aku terangkan. Mestilah sesuatu yang maju. Mengikut zaman. Ayat yang kreatif. Yang bisa memercikkan api perbualan.

Jejaka korea itu. Dan Yuka Sato.


*woah, I see you cooking.*

*you look beautiful cooking.*


Ok. Bukan aku saja-saja mahu gelak. Spontan. Tindakan luar kawal medula oblangata.
Benda baru. Pick-up line baru.

Dan juga.

Hari nasi goreng Yuka hangit.


*beautiful?*


*cooking?*


*errrr...?*



19 comments:

Anonymous said...

hehe..dem..jom bincnag bisnes

gorie said...

haha..mmg pick up line yg power lah mamat tu. tahniah diucapkan.

deynarashid said...

hahahaha.. hahahaha.. hahahahaha..

haa..

haaa..

aku bukan nak gelak kejam. aku simpati sebenarnye. sobs~

Anonymous said...

haha
pick-up line = memuji
aku tau satu lg cara..
ko tny bz..dia expert bab2 nih..
haha

Unknown said...

alahai kesian abang korean.

katunX said...

bz : bisnes? bisnes air botol lagi ke?

gorie : mungkin di Korea macam tu..

*mungkin*

sofea rush : panjang benar gelaknya..memang ada nada-nada simpati kot?

matley : bz memang raja pick-up line dan pick-up gadis..

xxeemm : sebab tu sampai terpaksa buat drama dengan movie je..

Anonymous said...

air botol tu dah tak boleh,,kawa da sapu dulu..aku raje ye..ko tak ingat ke dulu ade awek dtg mengorat kau kat hs cafe..

Anonymous said...

simpati giler.abeh tu, ko tgelak kt situ, dorg wat dek je ke

Anonymous said...

haha bro amusing story. ape ending?
swim ke sink?
nway.. found ur blog thru xeem. Currently in melbourne bro? gua pon kat cnih.. quite new, couple o months.. always in d city bro? meet up? tambah kawan.
cheers.

NeemoNeemo™ said...

Betul la tu.
She looks beautiful while cooking.

He didn't say anything about her culinary skill.apahal nak gelak.


err..

*emo sebab terasa sendiri.sape makan nasi dia rasa kenyang*

katunX said...

bz : apa? *geleng kepala*

dalina : aku gelak sorang-sorang da..

aweng : ending? oh? lupa...

melbourne? baru sampai? YM?

neem of suicide park : eh? sekarang sudah musim "bulan mengambang" ke?

moon said...

pehal kamu suka put space between the lines? penat la na baca kene scroll2 down. ni blaja dr sape.

bluecrystaldude said...

xsanggup nak ketawakan orang lain. huhu

is-nanie said...

semakin pandai encik katun berbicara di blog...
aku siap promote kt kgkwn bace blog ko... silent readers je la.. hehe..
xpe kan...

eh...
aku xnampak muke ko mase kenduri shafrah sabtu lepas..

bukan ko dak maahad jugak ke?

Habub said...

ok hi bye yes no..

katunX said...

moon : er, belajar daripada buku tulis darjah satu yang ada line-line besar tu...kan?

bluecrystaldude : spontan sebenarnya, spontaneous...

is-nanie : eh, aku xsempat ke majlis itu..

cuma melihat dari Australia..

the king : huh?hih?hoh?

rem58 said...

ahakss whatever la kan..

Faisal Admar said...

Teringat pula quote dari blog sendiri di header:

"More people regret about thing they should do in the past than regret about thing they have done"

At least dia mencuba :)

katunX said...

rem58 : iye, benar...

faisal admar : betul tu, aku penambah effect gelak sahaja..