Saturday 23 August 2008

a p a k a t a k a m u ?


Pelik.


Aku masih lagi membaca utusan online. Dan harakahdaily. Sinar Harian sekali-sekala. Sebab online version tidak mencapai piawaian yang ditetapkan. Lambat loading. Aku malas tunggu. Apatah lagi hendak membuat kerja-kerja assignment. Memang dasar. Dasar pemalas. Nasib baik masih sedikit cute. *ehem*


*kan?*


Ini saluran 2 berita yang totally daripada sumber yang berlainan. Ini kamu boleh rujuk berita mereka hari-hari. Nothing new. Aku rasa, ramai pun sudah sedar dan tahu. Aku assume.

Berita pasal cadangan 10% kadar kemasukan bukan bumiputera untuk Uitm. Hot news. Aku boleh guarantee. Semangat. Semangat mereka kerana mengadakan perarakan tanpa permit. Permit. Siapa kata Malaysia berarak kena permit. Demokrasi. Kan?

Lepas itu aku baca blog ini.


*buat spoil semangat aku. baru hendak membara sudah padam*


Dapat surat pekeliling suruh berarak rupanya. Ingatkan sendiri-sendiri mahu kempen. Aiseh. Baru aku mahu ambil semangat perjuangan mereka. Cancel. Jadi bukan langsung salah mereka. Mungkin salah surat pekeliling. Siapa suruh surat itu muncul. Tak guna punya surat.


*ceh*

----------------------------------------------------

Permatang Pauh.

Pucuk dicita ulam mendatang. Bagai mengantuk disorong bantal.

Aku pun tak tahu sangat maksud peribahasa di atas. Saja-saja mahu letak. Penyedap kata. Boleh dapat markah lebih kalau kamu buat karangan PMR atau SPM. Tapi bukan subjek Bahasa Inggeris.

Sekarang sudah jadi berita sehari-harian yang dijaja. Atau sudah jadi kempen pilihanraya itu sendiri. Lagi dahsyat sudah jadi semacam cergas pula kerajaan. Macam satu benda baru. Tiba-tiba sahaja BPR sudah rajin buat kerja. Yang macam tidak pernah berlaku pun boleh berlaku.


*hebat*


Aku nyaris tepuk tangan sorang-sorang depan monitor. Nanti Suboh (housemate) terbangun tidur pula. Aku baca lagi berita. Lagi hebat. Pak Lah baru cuba menaiki pengangkutan awam KTM Komuter dan LRT. Dia baru mahu perasan perkhidmatan kurang memuaskan. Dia baru mahu perasan rakyat tidak puas hati. Ok.

At least, dia sanggup naik public transportation. Sekali. Seumur hidup. Mana aku tahu. Tanpa kereta kerajaan dan pengiring "kuda putih" Polis di kiri kanan kereta. Dan tanpa pemandu rasmi.


*tapi public transportation masih pakai driver jugak*


*whatever*

-------------------------------------------------------

Sejak penafian 5 negeri di bawah kerajaan ini. Kita sudah lihat banyak benda tidak best. Saling cari kesalahan sesama sendiri. Sedikit muak bila jadi penonton. Sedikit seronok kalau ada pop-corn.

Ada good point. Dua-dua cari peluang nak improve. Mahu tunjuk mereka boleh. Bukan cakap kosong. Bukan menanam tebu di pinggir bibir. Bukan menyanyi bait-bait peribahasa di sebelah dengan rentak lagu Siti Nurhaliza.

Sebab ada push. Ada semangat nak bersaing. Tolak yang guna taktik-taktik keji. Itu jangan kamu ikut. Aku cuma mahu kamu lihat dan amati nilai di sebaliknya. Bila ada push baru mahu turun padang. Buat kerja. Baru mahu cuba jadi produktif.


Jadi Uitm.


Pak Lah boleh buat. Kerajaan dia boleh buat.



*apa kata kamu Uitm?*


*what say you?*


*kenyit mata*


Kenyit mata itu hanya untuk gadis, awek, perempuan, wanita Uitm sahaja. Oh, dan untuk kamu Surat Pekeliling.


*wink, wink*




15 comments:

Anonymous said...

oh..yg pertama lg..
yes!
tp bz suda bgn..kena cpt sblm bz bace blog nih..
oh ye, kamu sungguh pandai berkate2 memberi komen menceritakan perihal yg berlaku di malaysia sana..
bace blog ni sudah cukup utk tahu apa yg sedangberlaku..
bagus!
oh ye..video merdeka blum siap lg..
heh..

Anonymous said...

dem,,aku ingat ko tgh render video,rupenye tulis komen di blog ini lg penting...

ye,aku pun sudah lame tidak membaca utusan mahupun harakah mahupun shin jet new poh..hanya thesun.co.uk dan katunx.blogspot ini sahaja menjeadi bahan aku..

papepun,bahan penulisan anda begitu cemerlang, penggunaan ayat yg berbunga2 mampu menceriakan hati semua,ada tatabahasa dan ade di sebut perkataan awek uitm yg mana saya amat suka..

keseluruhannya saya bagi anda HD

wani ezryl * said...

jgn kenyit lama2 nnti mata spasm! ahax :P

eh kumpul kotak jugak ke? kite pon kumpul kotak! ahaha. hidup recycle! *tibe melaung kat blog org*

moon said...

ape kaitan dengan UiTM itu. sila la layari http://iiumbloggers.com

kalo kamu rasa, kamu bekas student iium. kalau tidak, sila abaikan comment ini.

moon said...

and surat pekeliling itu, emmmm.

Pak Lah itu masuk komuter n LRT, rasa2 dia bediri ke duduk?

deynarashid said...

nak jawab soalan moon: dalam berita tunjuk pak lah berdiri. dan juga pak lah menunggu train yg ke 2 (atau mungkin ke 3) sebab orang ramai sangat. so, ok lah. takdela die datang2 trus ade karpet merah ke apa.

nak menyebok kat sini: skrg trend org main sumpah2. bukan jadik binatang sumpah2 tu (sbb tak layak jadik binatang. binatang sumpah2 pun lagi baik drpd diorg. huhu..). najib sumpah tak kenal altantuya. tajol rosli sumpah exco perak rasuah. ape nak jadik ngan malaysia nih. sangat menyedihkan!

katunX said...

matley : siapkan video merdeka, nanti Pak Lah marah..

bizi : HD? High definition TV? aku mahu..

wani ezryl* : oh, tak boleh kenyit mata? jadi terus tanya no telefon?

nak kumpul kotak, tapi kotak kasut yang berisi kasut..kalau ada...

moon : sila baca komen sofea rush dan terima kasih kerana menjemput..

IIUM tu apa? *lalala..*

sofea rush : eh? ini sudah topik lain..

tapi layankan saja...lalala..

Unknown said...

*kenyit mata balik.*

Anonymous said...

Blog westside laborist sudah di update.
kalo ko free tolong2 la bagi sumbangan skali :P

-Ariff Izzuddin-

bluecrystaldude said...

Yang pasal UITM tu, bukan k reporter yang tanye pendapat MB Selangor tu? Pastu die cakap ar "mengikut pendapat saya..."

tup tup kuar kat front page smua paper MB Selangor nak buka UITM kpd smua kaum.

Hurm.. Lagi satu, ade blogger melayu ni ckp kaum len pun tak nak masuk UITM, pastu VC UITM (pakcik misai tebal) tu marah2 plak...

Ish2.. politik... politik..

Unknown said...

saya pelik kenapa budak2 tuh rajin benar pergi demonstrasi tapi liat pulak nak gi kelas.

agaknya yang pergi demonstrasi dapat pointer lebih tak?

ops. patut pakai baju hitam juga hari tu.

katunX said...

xxeemm : *blushing*

anonymous arif : baik tuan manager!

bluecrystaldude : politik in education?

*even worse*

xxeemm : mungkin dapat subject exemption terus..

awesome..

Anonymous said...

enchik katunx.. selamat berpose dan selamat berbuka pose diucapkan siap2 untuk sebulan..

Anonymous said...

msia dan sumpah..
sumpah tu bole tutup mulut sumerg kah
selesai masalahkah
apakah

katunX said...

cibil : uh? agak terlambat menjawab komen ini, selamat berpuasa tahun hadapan bulih?

dalina : sumpah juga boleh menjadi binatang jika menjadi kata ganda...